W ostatnich latach z perspektywy Warszawy gospodarka morska była postrzegana jako podupadła i nie mająca większego znaczenia. I choć pomorska rzeczywistość wyglądała coraz bardziej kwitnąco, nie docierało to do decydentów. Warto przypomnieć, że z tym zafałszowanym postrzeganiem gospodarki morskiej uporczywie i aktywnie walczyła też organizacja PRACODAWCY POMORZA, z prezesem Zbigniewem Canowieckim na czele. Na forum ogólnopolskim a nawet europejskim na rzecz przywrócenia gospodarce morskiej należnego jej miejsca działała również prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Teresa Kamińska. Miło zauważyć, że pomorskie inicjatywy odniosły skutek.
Od dłuższego czasu działania skupiały się na umieszczeniu gospodarki morskiej w gronie Krajowych Inteligentnych Specjalizacji, ponieważ w perspektywie budżetu unijnego 2014 – 20 najwięcej skorzystają projekty, które z jednej strony są w gronie ww. specjalizacji, z drugiej mają wysoki potencjał innowacyjny. Niestety dokument przyjęty przez Radę Ministrów na początku kwietnia 2014 r., wyodrębniający 19 takich specjalizacji, nie zawierał gospodarki morskiej. Na szczęście był dokumentem otwartym, przewidywał uzupełnienia.
Wobec tego już w 2014 r. marszałkowie województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego zainicjowali działania zmierzające do wykreowania tego sektora jako krajowej inteligentnej specjalizacji. W wyniku prac analitycznych, w których wzięli udział przedstawiciele 62 przedsiębiorstw, 21 przedstawicieli uczelni i jednostek naukowych oraz 15 partnerów społeczno-gospodarczych, w maju 2015 r. został opublikowany dokument pn. Propozycja Krajowej Inteligentnej Specjalizacji „Technologie i rozwiązania dla wykorzystania zasobów oraz potencjału wód morskich i śródlądowych”, wskazujący na potencjał innowacyjny i konkurencyjny poszczególnych obszarów gospodarki morskiej.
Kwestia rozszerzenia listy krajowych inteligentnych specjalizacji (tzw. KIS) była również przedmiotem posiedzenia Międzyresortowego Zespołu ds. Polityki Morskiej RP w dniu 30 września 2015 r. oraz wielu roboczych konsultacji. W ich wyniku wnioskodawcy przedłożyli nową propozycję specjalizacji pn. „Innowacyjne technologie morskie”.
Ministerstwo Gospodarki w październiku 2015 r. zwołało posiedzenie Komitetu Sterującego ds. KIS w celu omówienia ww. propozycji. W wyniku przeprowadzonej dyskusji Komitet Sterujący zaakceptował utworzenie nowej 20. specjalizacji, jednocześnie wypracowując jej nową, bardziej precyzyjną nazwę tj. Innowacyjne technologie morskie w zakresie specjalistycznych jednostek pływających, konstrukcji morskich i przybrzeżnych oraz logistyki opartej o transport morski i śródlądowy.
Nowa nazwa 20. specjalizacji została zaakceptowana przez wnioskodawców, co ostatecznie zakończyło proces tworzenia nowej krajowej inteligentnej specjalizacji.
Ministerstwo Gospodarki w listopadzie 2015 r. ma uruchomić procedurę powołania odpowiedniej Grupy Roboczej, której pierwszym zadaniem będzie wypracowanie szczegółowego opisu nowej specjalizacji. Ponieważ nowy rząd, powołany 16. listopada br., ma w swym składzie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z ministrem Markiem Gróbarczykiem, jest nadzieja, że ta 20-ta specjalizacja realnie zaistnieje. Szczególnie, że nowy minister, choć obecnie mieszka w Szczecinie, jest absolwentem Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i wyraźnie jest ideowcem, skoro zrezygnował z funkcji europosła (wybrany w 2014 roku, więc jeszcze długo mógł liczyć na apanaże), a jego dziadek z Błękitnej Armii generała Hallera uczestniczył 10 lutego 1920 roku w Pucku w zaślubinach Polski z morzem.
Anna Kłos