Szkolenia oparte o metodologię Kaizen wprowadzają do pojemnej tematyki zarządzania firmą w ujęciu dalekowschodnim. Katarzyna Kaczmarska (KaizenGO.pl) absolwentka Akademii Morskiej w Gdyni (Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa, specjalność Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością), przeprowadziła w naszej siedzibie (23.03) warsztaty z klasycznie japońskiej strategii doskonalenia procesów.
Kaizen to praktyka ciągłego doskonalenia, wprowadzona i opisana w 1986 roku przez Masaaki Imaiego, pioniera i lidera tej techniki, którego książka pt. „Kaizen: The Key to Japan’s Competetive Success”, okazała się rewolucyjną publikacją w gronie menedżerów i zarządzających najwyższego szczebla.
PREZENTACJA DO POBRANIA
Kaizen, dziś już rozpoznawany jako filar długofalowej strategii konkurencyjnej organizacji, zakłada stopniowe doskonalenie wszelkich aspektów działalności firmy. To doskonalenie ma skutkować osiągnięciem następujących celów: skróceniem czasu realizacji procesu pracy oraz poprawą jakości, doprowadzeniem do optymalnego technicznego dostosowanie elementów systemu, stworzenia właściwego kryterium oceny i nagradzania oraz znacznej redukcji kosztów. Uogólniając, kaizen wyraża się w następującym sformułowaniu: „duże rezultaty pochodząc z wielu małych zmian zgromadzonych w czasie”.
Niezwykle ważnym elementem tej koncepcji jest Metoda 5S, czyli japońska metodyka pracy wyrażona w pięciu punktach: selekcja, systematyka, sprzątanie, schludność oraz standaryzacja/samodyscyplina. Poszczególne nazwy mogą oczywiście różnić się w zależności od przekładu. Metoda 5S, która swoisty boom przeżywała w japońskich przedsiębiorstwach po II wojnie światowej, jest narzędziem tzw. lean management, czyli szczupłego zarządzania, rozwiniętego dzięki strategiom zarządzania opracowanym i doskonalonym w Toyota Production System.
Zapraszamy do zapoznania się z zarejestrowaną częścią omawianego wydarzenia z Katarzyną Kaczmarską w poniższym wideo:
Katarzyna Kaczmarska jest inżynierem jakości, praktykującym m.in. w firmie produkującej wymienniki ciepła. Opracowała kilka poradników: „5S zrób to sam”, „Rozwiązywanie reklamacji”, „Czy ISO 9001:2015 daje przewagę w biznesie?”. Jest autorką wielu tekstów w serwisach: centrum.jakosci.pl, jakosc.biz, isomnia.pl (np. System produkcyjny Toyoty, Kryteria oceny i wyboru dostawców, Koszty jakości)