Dynamiczny rozwój Słowenii w ujęciu dwóch ostatnich dekad pokazuje, jak duży potencjał drzemie w tym środkowoeuropejskim kraju oferującym zróżnicowaną ofertę edukacyjną. Wczoraj gościliśmy w naszej siedzibie tamtejszych menedżerów publicznych instytucji edukacji dorosłych, jak również Dyrektor Departamentu Edukacji Dorosłych w Ministerstwie Edukacji Słowenii. Zarys misji i bieżącej działalności „Pracodawców Pomorza”, we wstępnej prezentacji, przedstawił Dyrektor Tomasz Limon.
Spotkanie-wymianę doświadczeń na polu edukacji środkowoeuropejskiej zrealizowaliśmy w ramach łączonej inicjatywy Sekcji Edukacji i Coachingu oraz Forum HR i Zarządzania naszej organizacji, które w trakcie wydarzenia reprezentowały ich Przewodniczące: Eliza Wójcik (International Coach certyfikowana przez ICC/Acropolis) oraz Małgorzata Tobiszewska (Prezes Stowarzyszenia Absolwentów MBA/Instytut Rozwoju Kadr).
9 spośród naszych gości reprezentowało, rozmieszczone w całej Słowenii, centra szkoleniowe dla dorosłych. Są to instytucje non-profit, niejednokrotnie mogące pochwalić się wieloma dekadami tradycji, powołane przez lokalne samorządy. Wśród pracowników zatrudnionych na pełny etat znajdują się dostawcy usług edukacyjnych, doradcy zawodowi i personel administracyjny. Nauczyciele i eksperci zatrudnieni są natomiast w niepełnym wymiarze godzin. W ujęciu kadrowym centra nie są wprawdzie duże, lecz ich skala działania obejmuje cały kraj.
Główne obszary działalności placówek można podzielić na trzy kluczowe filary:
- kształcenie formalne przygotowywane z myślą o podstawach programowych dla szkół podstawowych, gimnazjów, liceów, szkół wyższych i dla dorosłych;
- edukacja i szkolenia nieformalne, w skład których wchodzą kursy języków obcych, zajęcia komputerowe, koła naukowe i warsztaty artystyczne;
- rozbudowane działania wspierające obejmujące doradztwo w zakresie szkolnictwa dla dorosłych, ośrodki dedykowane samodzielnej nauce. W tym punkcie zawiera się ponadto prężnie działający obszar promocji kształcenia ustawicznego.
Centra kształcenia rozwijają jednocześnie kilka autorskich projektów komplementarnych względem podstawowej działalności, wśród których są te poświęcone rozwojowi podstawowych i zawodowych kompetencji pracowników oraz ciekawa inicjatywa w formie centrum wielopokoleniowego. Najdłuższe i najważniejsze projekty są współfinansowane z funduszu społecznego.