Urząd Morski w Gdyni zawarł 10 lutego umowę na pogłębienie toru podejściowego do Portu Gdynia. Inwestycja poprawi wydajność portu, który będzie mógł przyjmować większe niż obecnie jednostki.
Po zakończeniu zaplanowanych na 20 miesięcy prac, tor podejściowy o długości około 3,7 km, będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Zapewni to bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
Jest to jeden z trzech etapów projektu, prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Pozostałe dwa etapy realizowane przez ZMPG to: rozbudowa obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych.
Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Realizacja przedsięwzięcia znacząco zwiększy te parametry i wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez ZMPG, wpłynie na większą atrakcyjność portu i wzrost przeładunków w nim dokonywanych.
Przedsięwzięcie dotyczące rozwoju portowej infrastruktury w Gdyni jest wspierane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość projektu to niemal 127 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków europejskich wynosi prawie 108 milionów złotych.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. – lider, Rohde Nielsen A/S – partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – partner. Umowę podpisali: Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przy kontrasygnacie głównego księgowego Andrzeja Kajuta, a ze strony Konsorcjum prezes zarządu Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. Zbigniew Barański.
– Wróciliśmy na stare miejsce. W drugiej połowie lat 90-tych wykonywaliśmy również pogłębienie tego toru, wówczas do głębokości 14 metrów i szerokości 150 m. Cieszymy się bardzo, iż to właśnie nam przypadło wykonanie tego ważnego zadania, ponieważ nasza spółka jest największym przedsiębiorstwem pogłębiarskim w Polsce, istniejącym już ponad 75 lat –powiedział prezes PRCiP Zbigniew Barański. – Przy okazji zostanie pozyskany materiał do umocnienia brzegów, które mocno ucierpiały m.in. podczas styczniowego sztormu. Tzw. roboty czerpalne to łącznie około 3,5 mln metrów sześciennych, z czego część zostanie wykorzystanych właśnie do refulacji brzegu.
– Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał jego przeładunkowy, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Anna Kłos