Pod hasłem „A niech się głowy toczą!” odbędzie się tegoroczna, 28. edycja Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowana przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense. Na miłośników teatru czeka 11 dni pełnych artystycznych wrażeń. Rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady. Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć również kolejnego dnia festiwalu.
Organizatorzy o repertuarze
W konferencji prasowej 5. lipca br. udział wzięli: Agata Grenda – dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Joanna Zdrada – reżyserka spektaklu „BURZA. Prequel”, Łukasz Drewniak – selekcjoner w konkursie o Złotego Yoricka, oraz członkinie zespołu przygotowującego wydarzenia towarzyszące.
Dyr Agata Grenda wyszła od niewątpliwie słusznego stwierdzenia, że młodzież nie interesuje się Szekspirem, uważając jego sztuki za trudne i niedzisiejsze. Przełamać te uprzedzenia pomoże spektakl „Burza”, przemawiający do potrzeb i wyobraźni młodych, przekazujący wiedzę o poszukiwaniu własnej drogi życia, o nawiązywaniu przyjaźni, o miłości, o relacjach rodzinnych i relacjach z przyrodą.
„A niech się głowy toczą!” – złowrogie motto Festiwalu
Jeden z głównych politycznych rozgrywających w szekspirowskim „Antoniuszu i Kleopatrze” określa walkę o przywództwo „grą o głowy”. Jak bardzo ta gra bywa brutalna, przekonują się nie tylko kolejni bohaterowie scenicznych konfliktów rozpalających naszą wyobraźnię, ale też przygodne ofiary tych starć. W obliczu współczesnych wydarzeń światowej polityki, dramat szekspirowski nabrał dodatkowej przerażającej aktualności. „A niech się głowy toczą” brzmi niczym cyniczne wezwanie do udziału w brudnych politycznych rozgrywkach, którym możemy się przyglądać. Czasem jak szekspirowskie wiedźmy – czerpiąc przyjemność z ludzkiej niedoli, czasem ze zgrozą i przerażeniem, w obawie czy ktoś nie zachce grać też naszymi głowami.
Konkurs o Nagrodę Złotego Yoricka
Festiwal jest nie tylko przeglądem różnorodnych pomysłów jak można zrozumieć i uwspółcześnić dramaty Szekspira, ale też rywalizacją która z nich jest najciekawsza i najatrakcyjniejsza. Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.
- Zauważamy znaczny wzrost zainteresowania konkursami, które organizujemy – cieszy się dyr Agata Grenda – pamiętajmy, że dwa lata temu musieliśmy odwołać konkurs o Nowego Yoricka, ponieważ otrzymaliśmy niewystarczającą liczbę propozycji reżyserskich (cztery). W tym roku wpłynęło ich aż 25! Młodzi artyści niezwykle kreatywnie wchodzą w dialog z tekstami Szekspira. W tym roku wyraźnie widać, że nasze działania mają sens. Widzowie festiwalu zobaczą w tym roku aż pięć nagrodzonych polskich szekspirowskich produkcji sezonu:
- „Sen nocy letniej”, reż. Jan Klata, Teatr Nowy w Poznaniu
- „Makbet”, reż. Paweł Palcat, Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie
- „ Głosy z ciemności”, reż. Aneta Adamska-Szukała, Teatr Przedmieście, Rzeszów
- „Wszystko dobre, co się dobrze kończy”, reż. Szymon Kaczmarek, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu
- „ Regulamin wyspy”, reż. Katarzyna Minkowska, Teatr im Jana Kochanowskiego w Opolu
Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.
Festiwal staje się też coraz bardziej międzynarodowy. Zobaczymy spektakle z Polski, Rumunii, Peru…
Konkurs SzekspirOFF
W przypadku tych realizacji podejście do szekspirowskich tekstów jest luźniejsze a pomysły twórców spektakli awangardowe. Celem tego nurtu jest wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych. W tegorocznym naborze wzięły udział OFFowe, niezależne zespoły teatralne oraz twórcy indywidualni. SzekspirOFF to konkurs, w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowanych specjalnie na festiwal.
W tym roku w ramach nurtu SzekspirOFF będzie można zobaczyć:
- „Hardcore” – Bijata/Pinkiewicz (Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz)
- „ Studium przedmiotu” – Kaczmarek / Pi Pa Piwosz / Romanova
- „Przemiana Hamleta” – Piotr Mateusz Wach
- „Siedem snów głównych” – Teatr Cinema
- „To bitch or not to bitch” – Hertz Haus
Kwota wsparcia dla każdej nagrodzonej produkcji wynosi 25 000 zł. Nagrodzone projekty zaprezentowane zostaną podczas 28. Festiwalu Szekspirowskiego, a oceni je międzynarodowe jury i przyzna nagrody SzekspirOFF o łącznej puli 15 000 zł.
Nowy Yorick – konkurs dla młodych reżyserów
Konkurs adresowany jest do młodych reżyserów debiutujących w polskim teatrze i ma na celu zachęcenie ich do czytania i inscenizowania dzieł Williama Szekspira, szukania w jego twórczości odpowiedzi na współczesne problemy oraz testowania za ich pomocą nowych form teatralnych.
Wyboru finalistów dokonali dyrektorzy teatrów zaproszonych przez organizatorów festiwalu do współpracy – w każdym roku są to inne instytucje. Tegorocznymi partnerami festiwalu są Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu oraz Teatr Wybrzeże w Gdańsku. We współpracy z nimi reżyserzy przygotują swoje prezentacje, finansowane przez festiwal, które jako „work in progres” będą miały premierę na 28. międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim, a potem, już jako pełnowymiarowe dzieła – taka myśl przyświeca konkursowi – mają szansę wejść do repertuaru partnerskich teatrów.
Pomysłodawcą konkursu na Nowego Yoricka jest Łukasz Drewniak, krytyk teatralny, redaktor, selekcjoner konkursu o Złotego Yoricka od lat współpracujący z Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku.
Laureaci konkursu o Nowego Yoricka 2024:
- Alexander Dulak, „Ekspedycja «Burza»” (wybór Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie)
- Ludmiła Dziasek, „Sen nocy letniej” (wybór Teatru Wybrzeże)
- Kolektyw DUPA (Dom Utopijnej Pracy Artystycznej, w skład kolektywu wchodzą: Ewa Galica & Michał Lazar), „Romeo i Julia w krainie fakapu” (wybór Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu).
Anna Kłos
Fot. Anna Kłos
Na fot. organizatorzy konferencji prasowej