Prezes Tomasz Kloskowski, jak sam twierdzi, jest optymistą i zawsze stara się zachować pogodę ducha. Podsumowując wyniki Lotniska w 2024 roku nie musiał się specjalnie starać – wyniki świadczą, że jego zadowolenie jest uzasadnione.
W ubiegłym roku gdańskie lotnisko obsłużyło ponad 6,7 mln pasażerów. Jest to o ponad 13 proc. więcej niż rok wcześniej.
W rankingu ogólnopolskim nasze lotnisko uplasowało się na 3. miejscu, po Warszawie i Krakowie. Zadowolenie prezesa wynika z wielu faktów funkcjonowania lotniska:
- połączenia „ciepłe” (czyli letnie) pozostały jako stałe,
- Silnikiem napędowym stały się czartery. W ub. roku było ich 640 480, a 430 704 w roku 2023, to by wskazywało że Polacy na urlop czy wypoczynek zaczęli latać 2-3 razy w roku, nie jak poprzednio raz w roku.
- Pasażerowie najchętniej latali do Londynu (525 625 pasażerów), Oslo (476 880), Kopenhagi (391 607), Sztokholmu. Dopiero na 5. miejscu jest Warszawa. Nie znaczy to, że Pomorzanie unikali stolicy, ale że częściej wybierali kolej czy samochód. Co prawda samolot przeleci tę trasę szybciej, ale całkowity czas podróży przedłużają procedury lotniskowe i odległość z lotniska do centrum. Natomiast pociągi stają na dworcu Warszawa Centralna usytuowanym w samym środku stolicy.
- Ulubieni przewoźnicy to ci z linii nisko kosztowych, ale nastąpiła zmiana lidera. W roku 2024 był nim węgierski Wizz Air (45,2% pasażerów) przed Rayanerem (35,2%). Na kolejnych miejscach były Polskie Linie Lotnicze LOT (4,8%) i Lufthansa (4,5%).
- W roku 2024 było 56 839 operacji lotniczych, więcej o 14,8 proc. niż w 2023. Udało się wyeliminowywać problem mgieł, lotnisko zostało tak dostosowane do lądowania samolotów w trudnych warunkach, że tylko 3 loty przekierowano gdzie indziej.
- Wypełnieniem samolotów też można się pochwalić, dla lotów pasażerskich wyniosło 81,15, co oznacza dalszą stabilność.
- Najwięcej pasażerów skorzystało z lotniska w sierpniu (739 350), lipcu (740 844) i we wrześniu (668 444). Najmniej w styczniu (393 268) i lutym (400 711). Widać wyraźny wzrost liczby pasażerów w miesiącach około urlopowych, czyli w czerwcu i wrześniu.
- Pojawiły się nowe loty: na Maderę, do Rzymu Fiumicino, do Walencji, a także na lotnisko Malpensa w Mediolanie (Wizz Air). Po kilkuletniej przerwie powróciły loty do Helsinek (Finnair), a Ryanair poleciał do Rzymu Ciampino, do Brindisi i Skelleftea.
- W całym 2024 roku były w sumie 92 połączenia w ruchu regularnym z Gdańska, do 25 krajów w Europie, realizowane przez 11 linii lotniczych. W ruchu nieregularnym, głównie czarterowym, lotnisko miało 640 480 pasażerów, więcej o 48,7% niż w roku 2023. Najczęściej turyści latali do Turcji, Egiptu i Grecji.
- W 2024 roku na gdańskim lotnisku obsłużono w sumie 11 681 ton cargo, to wzrost o 1,7% w stosunku do 2023.
- Ciekawostką jest, że w grudniu mieliśmy połączenia Jet2com z Manchesteru i Birmingham dedykowane turystom, chcącym odwiedzić Gdański Jarmark Bożonarodzeniowy. Władze lotniska myślą czy by się nie udało dołączyć do tej akcji Jarmarku Św. Dominika.
Prezes portu lotniczego Tomasz Kloskowski, powiedział podczas konferencji prasowej, że lotnisko w ubiegłym roku wypracowało prawie 20 mln złotych zysku netto. Odnotowano także prawie 54 mln złotych zysku ze sprzedaży, jest to o ponad 9,5 mln więcej niż w 2023 roku. To najlepszy w historii wynik na sprzedaży.
Anna Kłos
Fot. Anna Kłos
Aktualna siatka regularnych połączeń z Gdańska (styczeń-marzec 2025)
Ryanair: Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Bristol, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Praga, Ryga, Rzym, Skelleftea, Sztokholm-Arlanda, Wenecja, Wrocław;
Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Alicante, Barcelona El-Prat, Bergen, Dortmund, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Kopenhaga, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Madera, Malaga, Mediolan-Malpensa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Rzym, Stavanger, Sztokholm-Arlanda, Teneryfa, Tromso, Trondheim, Turku, Walencja, Werona;
Warszawa LOT, Amsterdam KLM, Kopenhaga SAS, Frankfurt, Monachium Lufthansa, Bergen, Oslo-Gardermoen Norwegian, Finnair Helsinki.