Pomorze intensyfikuje działania zmierzające do jak najpełniejszego rozwoju obszarów portowych. Gdańskie firmy budują wizerunek polskiej gospodarki morskiej, przemieszczając produkty dla rynków europejskich i pozaeuropejskich. Takie zaplecza logistyczne potrzebują nierzadko odpowiednich nakładów nowych technologii, które w dłuższej perspektywie czasowej prowadzą do ścisłej specjalizacji. Istnieją pewne przesłanki, aby przypuszczać, że nabierająca rozmachu gospodarka morska Polski – w tym i Pomorza – zdobędzie wkrótce jeszcze lepszą pozycję ekonomiczną.
Obserwacja polskiej branży morskiej zachęca do wyciągania optymistycznych wniosków. Dobre wieści ze strony morskiego portu Gdańsk, który poinformował niedawno o rekordzie przeładunku (32,5 mln ton w skali roku), połączone z dokonaniami portu kontenerowego DCT Gdańsk (rozbudowa i podwojenie zdolności przeładunkowej, utrzymywanie statusu największego terminalu kontenerowego w Polsce), dobrze rokują na przyszłość.
Jakie należy podjąć kroki, aby zwiększyć potencjał regionu?
W drugiej połowie tego roku, Komitet Sterujący ds. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji poinformował o dodaniu do listy Krajowych Inteligentnych Specjalizacji nowego punktu:
- „Innowacyjne technologie morskie w zakresie specjalistycznych jednostek pływających, konstrukcji morskich i przybrzeżnych oraz logistyki opartej o transport morski i śródlądowy.”
Ta decyzja łączy się harmonijnie z wcześniejszymi wydarzeniami – 9 kwietnia tego roku Zarząd Województwa Pomorskiego przyjął uchwałę w sprawie określenia obszarów Inteligentnych Specjalizacji Pomorza:
- Technologia off-shore i portowo-logistyczna;
- Technologia interaktywna w środowisku nasyconym informacyjnie;
- Technologie ekoefektywne w produkcji, przesyle, dystrybucji i zużyciu energii i paliw;
- Technologie medyczne w zakresie chorób cywilizacyjnych i okresu starzenia się.
Czym jest inteligentna specjalizacja?
Temat zainicjowany przez Komisję Europejską, a osadzony w Strategii Województwa Pomorskiego 2020 (dokładniej: Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020), dotyczy wsparcia obszarów prezentujących szczególnie dobre statystyki ekonomiczne. Inteligentna specjalizacja to swego rodzaju interdyscyplinarne, sprofesjonalizowane podejście do wszystkich procesów zachodzących w firmie, zarówno tych organizacyjnych, jak i produktowych. Można ją również postrzegać w kontekście obszarów badawczo-rozwojowych o zauważalnym potencjale rozwojowym. Ale koniecznie takich, które będą faktyczną konkurencją na międzynarodowych rynkach. Idąc za ciosem, Zarząd Morski Portu Gdańsk i Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego doprowadzili do stworzenia klastra Smart Port & City, zajmującego się pojęciowo głęboką problematyką (procesy i technologie dla zespołów portowych). Budować ma go partnerstwo biznesu i nauki. W założeniu, kształtować go będą zaangażowane przedsiębiorstwa, uczelnie, instytuty badawcze oraz organizacje non-profit.
Źródła:
Departament Rozwoju Gospodarczego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
Deepwater Container Terminal
Ministerstwo Energii
Polski Klaster Morski
Autor
Maciej Michniewski
Pracodawcy Pomorza
m.michniewski@pracodawcypomorza.pl