SGF Energy to nazwa założonej w 2015 roku firmy byłego wiceprezesa Tesla Motors – Petera Carlssona. Dwa lata później przemianowana została na Northvolt, zaś w 2018 roku otworzyła fabrykę w Gdańsku. Na razie w wynajętych halach centrum Panattoni, ale w najbliższej przyszłości postawi swój megazakład na terenie Portu Gdańsk – w sąsiedztwie terminala kontenerowego DCT.
Obecnie jej głównym zadaniem jest zaopatrywanie przemysłu motoryzacyjnego w akumulatory do pojazdów elektrycznych. W 2019 roku firmy takie jak BMW, Volkswagen, Goldman Sachs i Folksam zadeklarowały chęć zainwestowania w Northvolt.
Łącznie ich inwestycje w firmę wyniosły miliard dolarów. I pomyśleć, że prawdopodobnie tego wszystkiego by nie było, gdyby nie sopocianin z urodzenia Adam Drewniany.
Najwyższej klasy lokalny patriotyzm
Wszystko rozpoczęło się w 2015 roku w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. Peter Carlsson, obecny prezes (i współzałożyciel Northvolt), a wtedy wiceperezes Tesla Motors, miał problem pół roku przed wdrożeniem pierwszego modelu samochodu elektrycznego Motorless. Baterie zasilające, którymi dysponowali, okazały się za słabe, potrzebowali nowych, silniejszych , w dodatku, jak to się mówi: na wczoraj. Tradycyjni dostawcy odmówili, uznając że jest to niemożliwe w tak krótkim czasie.
Wtedy pojawił się Adam Drewniany, i powiedział: Spróbujmy. Zbudował zakład dostarczający nowe, kluczowe komponenty do tych silniejszych pakietów baterii. Peter Carlsson poczuł biznesową , szansę, postanowił pójść na swoje i zbudować zakład produkujący baterie – magazyny energii – w Szwecji. Zawiązana w Kaliforni przyjacielska wspólpraca trwa nadal. To Adam Drewniany był spirytus movens usytuowania fabryki Northvolt w Gdańsku. Obecnie jest wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej Northvolt Polska. Dołączył do niego Robert Chryc-Gawrychowski: gdańszczanin, absolwent Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, który przez wiele lat pracował w branży bateryjnej, będący obecnie prezesem Northvolt Polska.
Peter Carlsson wizytuje gdańską placówkę…
Dysputa odbyła się 18. maja br. w tymczasowej lokalizacji fabryki, czyli w centrum logistycznym Panattoni. Prezes Carlsson omówił profil działania fabryki. Produkcja jest dwuczęściowa – polsko-szwedzka. W Gdańsku powstaje produkt końcowy, czyli moduły składające się z obudowy mieszczącej ogniwa baterii, elektroniczny układ sterowania oraz system chłodzenia i ogrzewania. Ogniwa trafiają do Gdańska z zakładu w Skellefteå w północnej Szwecji. Ambicją założycieli firmy jest budowa najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu.
KIEDY BATERIE SKOŃCZĄ SWĄ DZIAŁALNOŚĆ, BĘDĄ WRACAĆ DO SZWEDZKIEGO ZAKŁADU I ZOSTANĄ WYKORZYSTANE W PROCESIE PRODUKCJI OD NOWA. Systemy bateryjne z Gdańska znajdą zastosowanie nie tylko w samochodach elektrycznych, trafiają m.in. do koparek pracujących pod ziemią w kopalniach. Zastosowanie takiego rozwiązania w miejsce dieslowskiego silnika zapewnia nie tylko oczywistą redukcję emisji dwutlenku węgla, ale także oszczędności finansowe – 30 proc. kosztów wydobycia to koszt wentylacji niezbędnej przy stosowaniu silników spalinowych na dużych głębokościach..
Przyszłość zapowiada się jeszcze lepiej. Firma wyprodukuje nie tylko moduły bateryjne do pojazdów czy maszyn przemysłowych, lecz przede wszystkim systemy magazynowania energii, co jest przyszłością OZE. Jak ogólnie wiadomo, odnawialne źródła energii nie zapewniają stabilności jej wytwarzania. Farmy wiatrowe robią to tylko gdy wieje wiatr, a fotowoltaika wymaga słońca. Magazynowanie energii, na czasy braku jej wytwarzania przez OZE, rozwiązuje problem. Dlatego jeszcze w tym roku wystartuje budowa fabryki przy terminalu DCT w gdańskim porcie. Pierwszy etap ma być gotowy w 2022 r. W przyszłości zdolność produkcyjna zakładu wyniesie 12 gigawatogodzin rocznie. Carlsson zapowiedział, że jego spółka ulokuje w Gdańsku w sumie ok. 200 mln dolarów. Docelowo zatrudnienie w fabryce ma znaleźć ok. 500 osób.
Ambicją Carlssona jest stworzenie europejskiej odpowiedzi na tzw. Gigafactory – ogromnej fabryki baterii litowo-jonowych, która należy do Tesli i położona jest w amerykańskiej Nevadzie. Za projektem stoją duże pieniądze, bo wspierają go m.in. Europejski Bank Inwestycyjny i Szwedzka Agencja Energii, nie zapominając o gigantach przemysłowych.
… i dywaguje z samorządowcami
Inwestycja cieszy naszych samorządowców:
– Kluczem do sukcesu jest partnerstwo z miejscowymi władzami – stwierdziła prezydent Aleksandra Dulkiewicz. – Bez inwestycji sektora publicznego w drogi, mosty, a nawet kulturę, trudniej byłoby przyciągnąć zagranicznych partnerów. Oni z kolei tworzą magnes przyciągający do Gdańska młodych, zdolnych ludzi, którzy po zakończeniu edukacji będą chcieli tu pracować i zostać na stałe
- Trzeba szukać alternatywnych źródeł energii. Dlatego z optymizmem patrzymy na Northvolt – przyznał marszałek Mieczysław Struk. – To nie byłoby rozsądne, aby wciąż kupować dla Pomorza energię z Bełchatowa, zwłaszcza teraz, kiedy przeżywa duże problemy [chodzi o poniedziałkową awarię 10 z 11 bloków).
Marszałek podkreślił, że pomorski region otwarty jest na różnego typu innowacje. Wymienił nawet przyszłościowe pociągi wodorowe na Pólwysep Helski.
Anna Kłos