Pracodawcy Pomorza, największa polska regionalna organizacja pracodawców postanowiła w imię społecznej odpowiedzialności zadedykować swoją, tegoroczną Jubileuszową Galę XXX–lecia pracownikom ochrony zdrowia. Pandemia koronawirusa spowodowała, że w wyjątkowej sytuacji znalazły się szpitale i pracownicy służby zdrowia.
Pracodawcy i przedsiębiorcy pomimo wielu własnych kłopotów wynikających z zaistniałej sytuacji starali się wspierać służbę zdrowia. Z podziwem obserwowali jak od pierwszych dni walki z Covid-19 personel medyczny stanął do walki o zdrowie, a często i życie pacjentów.
Chcąc podkreślić oraz docenić trud i poświęcenie pracowników ochrony zdrowia w walce ze skutkami epidemii, organizacja Pracodawcy Pomorza dedykowała polskiej służbie zdrowia wyjątkowy koncert. Gwiazdą Wieczoru była światowej sławy solistka operowa Aleksandra Kurzak związana z najważniejszymi teatrami operowymi na świecie. Solistce towarzyszyła Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod dyrekcją prof. Wojciecha Rajskiego.
W dowód wdzięczności wyróżnione zostały szpitale zaangażowane w walce z pandemią, otrzymując pamiątkowe medale. Z kolei przedstawiciele różnych zawodów medycznych otrzymali Statuetki: Cum Gratia Magna (Z Wielką Wdzięcznością) wykonane przez polskiego artystę, francuskiego pochodzenia Michela Lenglarda.
Wydarzenie poprowadził niezawodny Tomasz Podsiadły – znany konferansjer, aktor, reżyser, edukator i animator kultury.
Swoją obecnością wydarzenie uświetnili m.in.: posłowie RP i posłowie do Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, rektorzy pomorskich uczelni, przedstawiciele organizacji społecznych, gospodarczych oraz związkowych, przedstawiciele nauki, kultury, jak i mediów. Pojawili się oczywiście również przedstawiciele wszystkich środowisk medycznych i pomorskich szpitali oraz instytucji i organizacji wspierających służbę zdrowia w walce z Covid-19. Nie zabrakło również, pośród widzów, pracodawców i przedsiębiorców zgromadzonych w organizacji Pracodawcy Pomorza.
Z wielkim podziwem obserwowaliśmy, jak w pierwszych dniach pandemii personel medyczny ruszył do walki z pandemią, ratując ludzkie życie – brzmiały słowa Prezydenta Pracodawców Pomorza dr Zbigniewa Canowieckiego, który swoim wystąpieniem otworzył wydarzenie: – W trudnej sytuacji znalazły się szpitale i wszyscy pracownicy służby zdrowia. Jako przedsiębiorcy uznaliśmy, że nasze wydarzenie powinniśmy zadedykować medykom i wszystkim tym, którzy ich na co dzień wspierają. Postanowiliśmy również wyróżnić wszystkie szpitale, które zaangażowały się w walce z pandemią. Również wręczyć statuetki tym, którzy reprezentują różne środowiska medyczne. Drodzy medycy, dla was miarą patriotyzmu jest poświęcenie się walce o zdrowie i życie pacjentów, często kosztem własnego zdrowia i czasu dla rodziny. Jesteśmy dumni, że mamy takich lekarzy i służbę zdrowia. Nie zapomnimy o waszym poświęceniu oraz oddaniu.
Statuetkę Cum Gratia Magna, za trud i poświęcenie w walce z koronawirusem, otrzymali przedstawiciele zawodów medycznych, w tym: lekarze, pielęgniarki i położne, ratownicy medyczni, diagności laboratoryjni, fizjoterapeuci oraz farmaceuci.
Za aktywne wspieranie pracowników ochrony zdrowia w walce z pandemią Covid -19 Statuetkę Cum Gratia Magna otrzymała Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Gdańsku i 7. Pomorska Brygada Obrony Terytorialnej. Za aktywne przeciwdziałanie i zwalczanie skutków pandemii Covid-19 na terenie województwa pomorskiego statuetkę Cum Gratia Magna otrzymał Pomorski Urząd Wojewódzki i Samorząd Województwa Pomorskiego.
Podmioty lecznicze wyróżnione za walkę
z pandemią Covid-19 w województwie pomorskim:
Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni
7 Szpital Marynarki Wojennej w Gdańsku
Szpitale Pomorskie Sp. z o.o. w Gdyni
Szpitale Tczewskie S.A.
Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. w Prabutach
Copernicus Podmiot Leczniczy Sp. z o.o. w Gdańsku
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Janusza Korczaka w Słupsku Sp. z o.o.
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Gdańsku
Kociewskie Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim
Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie Sp. z o.o.
Szpital Specjalistyczny im. J. K. Łukowicza w Chojnicach
Szpital Miejski w Miastku Sp. z o.o.
Szpital Pucki Sp. z o.o.
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o. o. Szpital im. dr Jadwigi Obodzińskiej-Król w Malborku
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Człuchowie
Szpital Powiatu Bytowskiego Sp. z o.o.
Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o. Szpital Powiatowy w Kartuzach im. Dra A. Majkowskiego
Gala Pracodawców Pomorza – Przedsiębiorcy Medykom była również wspaniałą okazją do celebracji i podkreślenia wielkich dokonań profesora Wojciecha Rajskiego, wybitnego dyrygenta, założyciela i Dyrektora Artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, obchodzącego 50-lecie pracy artystycznej. Nagrodę Specjalną, statuetkę Cultura Pro Negotio, wręczyli profesorowi prezes Grupy NDI S.A. Małgorzata Winiarek, Prezydent RP Lech Wałęsa i prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
Wydarzenie okiem lokalnych mediów:
ALEKSANDRA KURZAK – BIOGRAFIA
Aleksandra Kurzak ukończyła wydział wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Laureatka konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. Jeszcze podczas studiów w 1999 roku zadebiutowała jako Zuzanna w Weselu Figara na scenie Opery Wrocławskiej. W wieku 27 lat wystąpiła w dwóch najbardziej prestiżowych teatrach operowych świata. Rola Olimpii w Opowieściach Hoffmanna w Metropolitan Opera zdobyła wielkie uznanie wśród nowojorskich krytyków muzycznych, którzy jednogłośnie wypowiadali się na łamach prasy o sensacyjnym debiucie polskiej śpiewaczki. Z równie entuzjastycznym odbiorem artystka spotkała się także jako Aspasia w londyńskim przedstawieniu Mitridate, re di Ponto w Royal Opera House. Aleksandra Kurzak powróciła do MET, występując w roli Blondy w Uprowadzeniu z Seraju, Gildy w Rigoletto, Małgosi w operze Jaś i Małgosia, Adiny w Napoju miłosnym, Neddy w Pajacach, Micaeli w Carmen, oraz w roli Violetty w Traviacie, odnosząc rawdziwy triumf na tej scenie. Artystka regularnie powraca również do Opery Królewskiej w Londynie, która stała się niemal jej macierzystym teatrem. Wystąpiła tam także jako Norina w Don Pasquale, Adina w Napoju miłosnym, Zuzanna, a także jako tytułowa Matylda w Matilde di Shabran, Donna Fiorilla w Turku w Italii, Rozyna w Cyruliku sewilskim, Gilda w Rigoletto, tytułowa Lucia di Lammermoor, Liu w Turandot oraz Violetta w Traviacie.
Aleksandra Kurzak regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata: Teatro alla Scala w Mediolanie (Gilda, Zuzanna, Hrabina w operze Rossiniego Hrabia Ory), Wiener Staatsoper (Rozyna, Adina, Zuzanna, Violetta w Traviacie, Maria w Córce pułku, Desdemona w verdiowskim Otello, Liu w Turandot, Nedda w Pajacach), Bayerische Staatsoper w Monachium (Kleopatra w Juliuszu Cezarze, Adela w Zemście nietoperza, Rozyna, Donna Fiorilla, Rachel w Żydówce, oraz tytułowa Madama Butterfly), Teatro Massimo w Palermo (Norina, Santuzza), Welsh National Opera w Cardiff (Aspasia), Théâtre du Capitole w Tuluzie (Gilda), Theater an der Wien (Donna Anna w Don Giovannim, Amenaide w Tancredzie), Palau de les Arts Reina Sofía w Walencji (Adina), Lyric Opera House w Chicago (Blonde), Staatsoper w Berlinie (Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie, Mimi w Cygenerii), w Operze w Helsinkach (Gilda), na letnim festiwalu w Salzburgu (Anusia w Wolnym strzelcu, Donna Anna), w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie (Carmina Burana), Teatro La Fenice w Wenecji (Donna Anna), Teatro Regio di Torino (Violetta), Teatro Regio di Parma (Gilda), Gran Teatre del Liceu w Barcelonie (Adina, Nedda), w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (Hanna w Strasznym dworze, Gilda, Violetta, Łucja), Teatro Real w Madrycie (Zuzanna, Maria), Arena di Verona (Rozyna, Julia w Romeo i Julii, Gilda), Los Angeles Opera (Fiordiligi w Così fan tutte), San Francisco Opera (Gilda), Seattle Opera (tytułowa Łucja z Lammermoor), Teatro di San Carlo w Neapolu (Traviata).
Bardzo ważną sceną w karierze Aleksandry Kurzak stała się Opera National de Paris (Opera Bastille oraz Palais Garnier), gdzie zadebiutowała ona rolą Adiny w Napoju miłosnym, a następnie konsekwentnie powiększała swój repertuar, wykonując szereg nowych partii, takich jak Micaela w Carmen, Alice Ford w Falstaffie, Vitellia w Łaskawości Tytusa, Violetta w Traviacie, Desdemona w verdiowskim Otello, oraz Elisabetta w Don Carlosie. Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt z firmą fonograficzną DECCA. W sierpniu 2011 roku ukazał się jej pierwszy solowy album Gioia!, który osiągnął status platynowej płyty. Kolejne albumy artystki to Bel Raggio z ariami Rossiniego oraz Hej, kolęda! z najpiękniejszymi polskimi kolędami. Obydwa nagrania zostały nagrodzone złotą płytą. Natomiast album Pieśni Fryderyka Chopina dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina otrzymał prestiżowe wyróżnienie Diapason d’or.
W 2018 Aleksandra Kurzak jest związana z firmą fonograficzną SONY, dla której w towarzystwie Roberto Alagni nagrała swój pierwszy album z duetami Pucciniego, zatytułowany Puccini in Love, a w tym roku ukazała się jej nowa solowa płyta solowa Desire. Aleksandra Kurzak w minionym sezonie nagrywała także dla Deutsche Grammophon oraz Warner Classics. W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki, a w 2016 tytuł doktora habilitowanego.
Aleksandra Kurzak otrzymała dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a także stypendium fundacji Crescendum Est – Polonia Aleksandra Gudzowatego. Za swoje osiągnięcia została uhonorowana nagrodami Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Sztuki. Jest także laureatką nagrody Akademii Telewizyjnej Wiktor oraz nagrody TVP Kultura Gwarancja Kultury. W 2015 roku otrzymała operowego Oskara International Opera Award 2015 i została laureatką Bachtrack Opera Award jako najlepsza śpiewaczka mijającego sezonu za rolę Donny Fiorilli w Royal Opera House w Londynie. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, a także Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2021 roku otrzymała tytuł profesora belwederskiego. W najbliższej przyszłości artystka ponowne wcieli się w takie role jak Nedda i Santuzza w Arenie di Verona Madama Butterfly w Staatsoper w Berlinie i w Monte Carlo, Agata w Wolnym strzelcu w Operze Wrocławskiej, Violetta w Bayerische Staatsoper w Monachium, Rozyna w Cyruliku sewilskim w Teatro di San Carlo w Neapolu, oraz Musetta i Tosca w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.
PROFESOR WOJCIECH RAJSKI – BIOGRAFIA
Wybitny dyrygent, założyciel i Dyrektor Artystyczny Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot obchodzący jubileusz 50-lecia swojej pracy artystycznej i 40-lecia współpracy z PFK Sopot.
W latach 1993–2006 Wojciech Rajski był Dyrektorem Artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej z którą, oprócz działalności koncertowej, zrealizował wiele nagrań dla Polskiego Radia. W 1993 roku rozpoczął działalność pedagogiczną podejmując pracę w Hochschule für Musik w Karlsruhe, gdzie otrzymał tytuł profesora. Od roku 1998 jest profesorem dyrygentury w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, a od 2008 roku prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Oprócz stałej pracy z orkiestrami polskimi, Wojciech Rajski prowadził gościnnie szereg orkiestr, m.in. w: Czechosłowacji, Węgrzech, Meksyku, Anglii, Szwecji, Grecji, Hiszpanii oraz Niemczech. Jako gościnny dyrygent współpracował z takimi orkiestrami, jak: Swisse Romaine, NDR Hannover czy Bayerische Rundfunk. Występował z wieloma światowej sławy solistami, wśród których znaleźli się m.in.: Mścisław Roztropowicz, Henryk Szeryng, Sabine Meyer, Ivo Pogorelić, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Piotr Beczała czy Krystian Zimerman, z którym dwukrotnie odbył tournée po Niemczech. Brał udział w międzynarodowych festiwalach m.in.: Praskiej Wiośnie, Festiwalu Flandryjskim, Festiwalu Gran Canaria, Festspiele Europäische Wochen Passau, Schleswig-Holstein Musik Festival, Evian, Montpellier, La Chaise Dieu i w Kopenhadze. Jest pomysłodawcą i Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.
Wojciech Rajski ma w swym fonograficznym dorobku ponad 70 płyt, dla takich firm jak: SONY Classical, DUX, EMI, Universal Music, Chant du Monde, Claves, Thorofon, Tacet, Midas, Bis Wifon, KOCH i inne. Dokonuje nagrań dla radia i telewizji w kraju i za granicą. W 2010 roku odebrał tytuł profesora z rąk Prezydenta RP. Otrzymał wiele wyróżnień i odznaczeń, m.in. Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2002), Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2005) czy Pomorską Nagrodę Artystyczną (2008).
Urodził się w Warszawie gdzie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej uzyskując dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Bogusława Madeya. Jako stypendysta studiował w Musikhochschule w Kolonii oraz uczestniczył w kursach mistrzowskich w Wiedniu. Karierę dyrygenta rozpoczął w roku 1971 w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, debiutując baletem Giselle. Równolegle, od 1974 do 1978 roku był dyrygentem i Dyrektorem Artystycznym Opery Poznańskiej. W latach 1978–1980 pracował jako pierwszy dyrygent w Beethovenhalle Orchester Bonn. W 1982 roku założył Polską Filharmonię Kameralną Sopot, z którą do dziś występuje w największych światowych i europejskich salach koncertowych.