fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Marszałek Struk wnioskuje o 100 mln zł z Polskiego Ładu dla woj. pomorskiego

 

Samorząd Województwa Pomorskiego złożył wnioski o dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład. Chodzi o dofinansowanie dla trzech inwestycji: zakupu czterech wieloczłonowych pociągów z napędem hybrydowym, rozbudowy Drogi Wojewódzkiej 230 i rozbudowy skrzyżowania Drogi Wojewódzkiej 218 z drogą gminną. Łącznie zarząd województwa liczą na 100 mln zł dofinansowania.

 

Wolno było złożyć maksymalnie 3 wnioski. Zarządowi województwa najbardziej zależy na dofinansowaniu zakupu czterech wieloczłonowych pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do obsługi przewozów pasażerskich (SKM) w województwie pomorskim.

Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z wieloletniego opóźnienia rządu w elektryfikacji linii kolejowej 201 (Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz), łączącej się z Pomorską Koleją Metropolitalną. Elektryfikację linii PKM-ki przeprowadza samorząd pomorski i prace te są już zaawansowane. Niemniej tak długo, póki nie nastąpi elektryfikacja linii 201, pociągi muszą korzystać z dwu rodzajów napędu.  

We wniosku czytamy m.in.: „w związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi na liniach kolejowych i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów dla zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych, istnieje zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu. Dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych”. 

Pozostałe dwa wnioski dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich. Droga wojewódzka nr 230 ma nietypowy przebieg – zaczyna się od skrzyżowania z drogą krajową nr 91 w Wielgłowach, później biegnie przez Pelplin, a następnie po pokonaniu ok. 14 kilometrów ponownie dociera do drogi nr 91 w Cierzpicach. Droga nr 218 łączy obwodnicę zachodnią Trójmiasta w Osowej z drogą krajową nr 6 w Wejherowie. Chodzi o przebudowę skrzyżowania z drogą gminną w Koleczkowie na rondo.

Zarząd województwa jest pełen obaw czy w przydziale środków względy polityczne nie zapanują nad merytorycznymi.  Kilka dni temu marszałkowie siedmiu województw zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z apelem o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg. Małopolska, Śląsk, Podkarpacie, Lubelskie czy bardzo zamożny Dolny Śląsk dostały aż 70% dofinansowania, zaś Zachodniopomorskie, Lubuskie, Kujawsko-Pomorskie, Pomorskie, Wielkopolskie, Mazowieckie i Opolskie – jedynie 50%.

 


Anna Kłos