fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Gdańsk stawia na autobusy elektryczne

 

Trzy firmy złożyły oferty w przetargu na dostawę 18 autobusów miejskich (standardowych i przegubowych) zasilanych energią elektryczną. Firma, która zwycięży w przetargu, ma dostarczyć pojazdy w przyszłym roku. 

Przetarg na dostawę 18 autobusów elektrycznych spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiła w lutym tego roku.

Wyłonione w przetargu autobusy charakteryzować mają się jak największym zasięgiem oraz jak największą pojemnością baterii. Pojazdy obsługiwać mają gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów.

Spółka poinformowała, że ofertę na dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych złożyły trzy firmy. Są to: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. (cena ofertowa to 32.353.920,00 zł brutto), EvoBus Polska sp. z o.o. (cena ofertowa: 35.729.040,00 zł brutto) oraz MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. (cena ofertowa wyniosła 32.570.400,00 zł brutto).

Do spółki wpłynęły dwie oferty na dostawę 10 elektrycznych autobusów standardowych. Złożyły je: Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. (cena ofertowa: 29.517.540,00 zł brutto) oraz MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. (cena ofertowa to 29.212.500,00 zł brutto).

Spółka GAiT poinformowała, że dokona oceny ważności ofert pod względem formalnym, a o wyborze oferty zadecyduje łączna liczba punktów uwzględniająca kryteria techniczne i cenę oferty.

Dostarczone pojazdy elektryczne będą ładowane na terenie zajezdni. Powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. Pojazdy podczas nocnego ładowania będą także prekondycjonowane. Oznacza to, że już w momencie ich wyjazdu z zajezdni na trasy, temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej będzie  dopasowana do warunków atmosferycznych.

18 autobusów – standardowych i przegubowych – do gdańskiej floty ma dołączyć w przyszłym roku. Spółka zapowiedziała, że w tym roku do Gdańska zostaną dostarczone trzy pierwsze autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta, czyli trasę obecnej linii 100.

Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej.


Anna Kłos (na podst. inf. sp. GAiT)