6 kwietnia, przy niesłabnącym zainteresowaniu uczestników – zarówno stałych bywalców, jak i nowych gości – zrealizowaliśmy w naszej siedzibie kolejne spotkanie networkingowe klasycznego już cyklu „Biznes to Relacje”.
Justyna Wojtaszczyk (PR Keyk Project Marketing&Media) i Ireneusz Osiński (Fundacja na Rzecz Rozwoju Talentów), czyli kreatorzy i gospodarze naszych spotkań, tym razem zaprosili prelegentów na co dzień podejmujących się budowania korzystnych relacji na linii biznes-nauka. Nie jest to zajęcia łatwe, o czym przekonaliśmy się słuchając naszych prelegentów: Damiana Kuźniewskiego, dyrektora Centrum Transferu Wiedzy i Technologii Politechniki Gdańskiej, a zarazem wiceprezesa Excento Sp. z o.o. oraz Wojciecha Giżowskiego, project managera z BreakBox Lab.
Zapraszamy do czytania i oglądania!
Damian Kuźniewski ukończył w 2015 specjalistyczny staż w Cambridge University w ramach programu „Top 500 Innovators”. Od 2009 roku odpowiada za zarządzanie wynikami prac intelektualnych opracowywanych na Politechnice Gdańskiej, a także za nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem gospodarczym. W swoim portfolio posiada ponad 100 pomyślnie zakończonych transferów wiedzy i technologii z Politechniki Gdańskiej do przemysłu oraz ponad 100 umów związanych z realizacją badań sponsorowanych. Na naszym spotkaniu opowiedział o możliwościach i zasadach współpracy przy komercjalizacji wyników badań naukowych w oparciu o zewnętrzne finansowanie.
– Żaden projekt, który państwa firma będzie realizować z uczelniami, nie będzie opierał się na relacjach instytucjonalnych, lecz międzyludzkich – podkreślił na początku swojego wystąpienia Damian Kuźniewski, dodając: – Każda katedra lub zespół badawczy to autonomiczny obszar uczelni, tak więc efektywna współpraca biznesowa, rozumiana w przestrzeni akademickiej zupełnie inaczej, niż ma to miejsce w przedsiębiorstwach, skupia się na precyzyjnym dotarciu do odpowiedniej osoby.
Jak zauważył również dyrektor CTWiT PG, obecnie realizuje się zgoła odmienny trend finansowania nauki, który przejawia się pod postacią transferów pieniężnych kierowanych do firm, a nie jak wcześniej, bezpośrednio do uczelni. Tutaj Damian Kuźniewski nawiązał do koncepcji ministra nauki Jarosława Gowina, którego algorytm finansowy w sposób zdecydowany odchodzi od związku pomiędzy poziomem finansowania uczelni a liczbą studentów. Różnica między obecnym system a wcześniejszym polega na tym, że teraz nie liczba studentów będzie wskaźnikiem poziomu dofinansowania, lecz proporcja między liczbą studentów a pracowników naukowych. Brak stałych regulacji tych proporcji będzie oznaczał dla Politechniki Gdańskiej rokroczny spadek dotacji w wysokości 5%.
Politechnika Gdańska wyróżnia dwie ścieżki komercjalizacji: bezpośrednią i pośrednią. Od kilku lat uczelnia może zakładać spółki wspomagające w tym procesie. Przykładem takiej spółki celowej PG jest Excento Sp. z o.o., której głównymi adresatami działań są pracownicy naukowi Politechniki Gdańskiej zainteresowani wdrożeniem wyników prowadzonych badań oraz przedsiębiorstwa dążące do zwiększenia swojej konkurencyjności. Spółka współpracuje też z funduszami i inkubatorami. Excento Sp. z o.o. i Centrum Transferu Wiedzy i Technologii to wspólny, składający się z tej samej kadry specjalistów podmiot.
Szczegółowe informacje (w tym dane kontaktowe) odnośnie komercjalizacji badań Politechniki Gdańskiej znajdują się w znajdującej się pod koniec artykułu prezentacji Damiana Kuźniewskiego.
Nasz drugi gość, Wojciech Giżowski, jest od dwóch lat związany z branżą badawczo-rozwojową. Specjalizuje się w zarządzaniu relacjami biznesowymi i projektami. Jest założycielem grupy doradztwa biznesowego BreakBox Lab, która dziś może pochwalić się silnym zespołem składającym z 18 specjalistów, realizujących projekty z dwóch sektorów: psychologii i biotechnologii.
O grupie często wspominano w mediach, m.in. Pulsie Biznesu, INNPoland, Antyweb.pl, Biotechnologia.pl. BreakBox Lab uzyskał ponadto wyróżnienie podczas Venture Day w 2015 (cyklicznej konferencji poświęconej pozyskiwaniu partnerstwa biznesowego z dużymi przedsiębiorstwami działającymi w nurcie open innovation) oraz podczas konferencji Bioinnowation w 2016 roku. O projektach realizowanych w ramach BreakBox Lab pisali m.in. Puls Biznesu, INNPoland, Antyweb czy Biotechnologia.pl. Dodatkowo zostały wyróżnione podczas Venture Day w 2015 oraz podczas konferencji Bioinnovation w 2016.
– Nierzadko obserwujemy naukowców, którzy decydują się również rozwinąć na płaszczyźnie biznesu, przez co łączą oba współpracujące ze sobą środowiska – wyjaśniał Wojciech Giżowski, wskazując tym samym, że BreakBox Lab, jako strona negocjująca i doradcza, sprawdza się również w stu procentach w roli platformy wzmacniającej i rozwijającej relacje dwustronne.
W ujęciu biznesowym Wojciech Giżowskiego, trzy dobrze zrealizowane poszukiwania decydują o pomyślnej realizacji w postaci pełnej komercjalizacji technologicznej: znalezienie potencjalnego odbiorcy technologii, określenie jej dystrybutora oraz odnalezienie podwykonawcy, który będzie w stanie wykonać odpowiednią, nierzadko kluczową część prac przy projekcie.
PREZENTACJE
GALERIA