fbpx

Pracodawcy Pomorza

ENenglish

Gdańskie lotnisko przekazuje cargo firmie zewnętrznej

 

Nastąpił ostatni outsourcing w Porcie Lotniczym im. L. Wałęsy. Została podpisana umowa na mocy której w pierwszym etapie pasażerskim  cargo zajmie się Welcome Airport Services – spółka, której wyłącznym udziałowcem jest Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Swoje podpisy złożyli: Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Piotr Wieczorek prezes i Marcin Osowski wiceprezes Welcome AS. W niedalekiej przyszłości spółka ta przejmie cały dział cargo .

 

Od lewej: Tomasz Kloskowski – prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Marcin Horała – wiceminister infrastruktury, Marcin Osowski – wiceprezes Welcome Airport Services, Piotr Wieczorek – prezes Welcome Airport Services

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„W ostatnim okresie obserwujemy rozwój sektora cargo, także na gdańskim lotnisku. To jeden z niewielu pozytywnych skutków pandemii koronawirusa. Cieszą nas sukcesywne wzrosty w liczbie przewożonych ładunków i przesyłek kurierskich. Liczymy na to, że będzie ich coraz więcej. Podpisujemy dziś umowę na zlecenie obsługi cargo przez firmę Welcome Airport Services i mamy nadzieję, że jej kontakty i zaangażowanie, także na innych lotniskach, wpłyną na rozwój cargo w Gdańsku” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Welcome Airport Services obsługuje w Polsce już 5 lotnisk: w Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Poznaniu i Gdańsku. Zapewnia pełną obsługę w zakresie dostarczania wszelkich ładunków, w tym towarów niebezpiecznych, łatwo psujących się i przesyłek wartościowych. Działalność ww. spółki obejmuje przewozy towarów w samolotach pasażerskich.  Prawie 90% przewozów towarów liniami pasażerskimi prowadzona jest w ruchu międzykontynentalnym i celują w tym duże samoloty z rozbudowaną przestrzenią towarową. Można nadać np. przesyłkę w Gdańsku przeznaczoną do Nowego Yorku i WAS zajmie się jej dostarczeniem do odbiorcy, choć z Gdańska nie ma bezpośrednich lotów do Stanów Zjednoczonych. W tego typu przewozach towarów nie uczestniczą tanie linie – jak Wizzair czy Rainer, ponieważ nie dysponują samolotami z ogromnymi lukami towarowymi. Mieszczą się w nich tylko bagaże pasażerów. Z tego typu przewozów towarów z Gdańska korzystają (i pewnie tak zostanie), przede wszystkim  duże przedsiębiorstwa –  LPP, Jabil z Kwidzyna czy tczewski Flextronics.

WAS ma apetyt na więcej

Welcome Airport Services na razie przejmie w Gdańsku świadczenie usług w zakresie obsługi ładunków w samolotach pasażerskich, ale w przyszłości także terminal cargo wraz z jego wyposażeniem i powierzchniami magazynowymi. Podpisana ostatnio umowa pomiędzy władzami gdańskiego lotniska a WAS uruchamia proces ubiegania się o odpowiednie certyfikaty zezwalające na obsługę cargo. Pełne przejęcie zadań przez Welcome planowane jest w październiku bieżącego roku. Do Gdańska z przesyłkami latają obecnie samoloty firm kurierskich DHL, TNT i UPS. Pozostałe przesyłki zabierają samoloty rejsowe linii LOT, SAS, Lufthansa, Finnair i Norwegian.

Z umowy jest zadowolony Marcin Osowski, wiceprezes Welcome Airport Services, który powiedział: – Jestem przekonany, że zarówno potencjał gospodarczy Pomorza, jak i nasze możliwości obsługi towarów drogą lotniczą praktycznie na całym świecie, w krótkim czasie przełożą się na stabilną i atrakcyjną ofertę logistyczną. Będzie to również dodatkowy impuls pojawienia się w Gdańsku nowych linii lotniczych i kierunków, do których będzie można dolecieć bezpośrednio.

Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, uważa że w rozbudowie rynku frachtu lotniczego w północnej Polsce. Pomorze ma ogromy potencjał gospodarczy, w tym  specjalne strefy ekonomiczne, gdzie bardzo dobrze funkcjonuje transport intermodalny.

Przez 5 lat (2017-2021) poziom obsługi cargo na gdańskim lotnisku wzrósł o ponad 165%. W 2017 roku obsłużono 549 ton ładunków i przesyłek kurierskich, a w 2021 roku 9 171 ton. 


Anna Kłos