Województwo pomorskie to aktualnie najchętniej wybierany przez polskich turystów obszar wypoczynkowy. Gdańsk zajął drugie miejsce na liście najczęściej odwiedzanych miast w Polsce, ustępując Warszawie, lecz pozostawiając tuż za sobą tak bardzo popularny Kraków. Liczby wskazują, że w tym roku łączna liczba turystów odwiedzających Pomorze sięgnie 9 milionów. Takie dane elektryzują oczywiście lokalne sektory hotelarstwa i gastronomii, liczące na pomyślną współpracę z samorządami rozumiejącymi i wdrażającymi nowe strategie turystyczne.
Dobrym momentem na podsumowanie bieżących działań regionalnych zmierzających do intensyfikacji ruchu turystycznego na Pomorzu było zeszłotygodniowe spotkanie Sekcji Turystyki, Hotelarstwa i Gastronomii „Pracodawców Pomorza”, na które zaprosiliśmy przedstawicieli lokalnych organizacji turystycznych, biorących aktywny udział w promocji turystycznej regionu w światowej skali oraz agencji podejmującej się licznych realizacji inwestycyjnych na Pomorzu.
Prezentacje:
Sekcja Turystyki, Hotelarstwa i Gastronomii
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna
Gdańska Organizacja Turystyczna
Inwestycje na Pomorzu – perspektywy rozwoju na lata 2017-2020
⇔
Spotkanie prowadzone przez Sylwię Gadomską, Przewodniczącą Sekcji Turystyki, Hotelarstwa i Gastronomii „Pracodawców Pomorza”, a przy tym Dyrektor Regionu Północnego Hoteli marki Mercure/Novotel oraz Dyrektor hotelu Mercure Gdańsk Stare Miasto, rozpoczęte zostało od przedstawienia wszystkich członków Zarządu Sekcji.
Informacje, które wypływały z otwierającej spotkanie prezentacji Sekcji, nie pozostawiają wątpliwości co do kondycji pomorskiej bazy turystycznej. Nadchodzące lata odznaczą się w corocznych raportach poświęconych wzrostowi potencjału turystycznego jako te, które doprowadziły do umocnienia omawianego regionu jako najbardziej zdywersyfikowanego obszaru wypoczynkowego Polski. Wszystkie najważniejsze dane znajdują się w powyższym materiale wideo. Zachęcamy też do zapoznania się z prezentacją, do której prowadzi link umieszczony na początku tego artykułu.
⇔
Gdańska Organizacja Turystyczna działa od 14 lat, zrzeszając osoby prywatne i podmioty prawne. Koordynuje sieć całorocznych punktów informacji turystycznej, pamiętając o promocji miasta w Polsce i za granicą. Silną specjalizacją Organizacji jest Gdańsk Convention Bureau, miejskie biuro kongresów reprezentujące usługodawców z gałęzi przemysłu turystycznego, które działa jako stosunkowo samodzielna komórka promująca turystykę stricte biznesową.
Obecny na naszym spotkaniu Łukasz Wysocki, Prezes Zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej, przybliżył kalendarz działań Gdańskiej Organizacji Turystycznej na rok 2017, w którym znalazł się dalszy rozwój stosunkowo młodego projektu pn. Visit Gdańsk. W tym planie mieści się wzmacnianie wizerunku Gdańska jako lidera destynacji indywidualnej i biznesowej. Już teraz strona internetowa Visitgdansk.com stanowi bazę informacji turystycznej przystosowanej dla zróżnicowanych odbiorców. Wprowadzenie tego produktu, jak wyjaśniał Łukasz Wysocki, doprowadził do zmiany identyfikacji wizualnej pozostałych obszarów komunikacyjnych Organizacji, w tym dobrze rozwiniętych kanałów w obszarze social media.
Sprawdzającym się produktem turystycznym pozostaje również Karta Turysty, działająca z poziomu aplikacji mobilnej w telefonie. Po wiele ciekawych szczegółów dotyczących aktualnych propozycji Gdańskiej Organizacji Turystycznej, w tym autorskiej konferencji pn. Nowe Trendy w Turystyce, której kolejna odsłona zbliża się wielkimi krokami (31 marca 2017 roku w Europejskim Centrum Solidarności), odsyłamy do poniższego materiału wideo:
⇔
⇔
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, reprezentowana na spotkaniu w osobach Marty Chełkowskiej, Prezes Zarządu PROT i Dyrektor Departament Turystyki i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Katarzyny Hartenberger-Pater, Dyrektor PROT, to mogąca pochwalić się 13 latami doświadczenia organizacja oparta na samorządach terytorialnych, lokalnych organizacjach turystycznych oraz fundacjach i innych stowarzyszeniach, jak również przedsiębiorstwach prywatnych oraz uczelniach wyższych (blisko 500 podmiotów). Główna siedziba Organizacji znajduje się od 2012 roku w zabytkowej Bramie Wyżynnej, dzieląc tą przestrzeń z Pomorskim Centrum Informacji Turystycznej. Jak wyjaśniła Katarzyna Hartenberger-Pater, rynkami priorytowymi dla promocji naszego regionu są następujące kraje: Norwegia, Szwecja, Dania, Niemcy, Wielka Brytania Irlandia, Japonia, Chiny, Rosja, Ukraina, Włochy, a także Izrael. Wyczerpujące dane na ten temat znajdują się w poniższej rejestracji wideo:
⇔
⇔
Trójmiejski potencjał turystyczny jest faktem niezaprzeczalnym, gdyż każde z tworzących je miast posiada unikalną tożsamość. W Stowarzyszeniu Turystycznym Sopot, zarządzanym przez Prezesa Dawida Wildę, rozwijana jest wizja miasta w jego klasycznej, uzdrowiskowej formie, połączonej z nowoczesną ofertą rekreacyjną. Stowarzyszenie działa w obrębie Sopockiego Klastra Turystycznego, którego jednym z najnowszych produktów jest Sopocki Kalendarz Imprez, a w którego rozwoju, na pozycji Lidera Projektu, uczestniczyło właśnie STS. Warto zapoznać się z przemyśleniami Dawida Wildy na temat strategii promocyjnej z perspektywy Sopotu w poniższym materiale wideo:
⇔
⇔
Marcin Piątkowski, Dyrektor Invest In Pomerania, wprowadził uczestników spotkania w założenia funkcjonowania zarządzanej przez niego regionalnej inicjatywy opartej o zasadę non-profit, której nadrzędnym celem jest wsparcie inwestorów w ich celach inwestycyjnych na Pomorzu. Skumulowana wartość inwestycji zagranicznych w Polsce do 2015 roku objawiła się sumą około 300 miliardów dolarów. Obecne u nas firmy z kapitałem zagranicznym to 15% ogółu przedsiębiorstw, zaś zatrudnienie w przedsiębiorstwach pochodzących z poza Polski to 1,8 mld pracowników. Jak Pomorskie radzi sobie z wyzwaniem w postaci lokowania kapitału zagranicznego na swoim obszarze oraz jaki w tym udział ma Invest in Pomerania, o tym można dowiedzieć się z poniższego nagrania:
⇔
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna:
Gdańska Organizacja Turystyczna:
Visit Gdańsk:
Konferencja Nowe Trendy w Turystyce:
Stowarzyszenie Turystyczne Sopot:
Invest In Pomerania:
http://www.investinpomerania.pl/